Umorul romanesc: evolutie sau involutie?

Seara am obiceiul sa butonez youtube-ul si caut diverse filmulete comice. Azi am dat de vreo cateva filmulete, scoase de la naftalina videotecii TVR, unde mari actori actori romani isi expuneau geniul criticand imperfectiunile societatii comuniste de la acea vreme. Si da-i ras, nene. Am ras cum demult timp nu mai rasesem. Asta pana am  ajuns la umorul post-decembrist, un umor ce mi-a redat seriozitatea. Am ajuns si la umorul contemporan ce m-a facut sa schitez cateva zambete, raportandu-l la umorul unui Constantin Tanase sau Grigore Vasiliu Birlic.

Sunt curios daca la ora actuala un actor de comedie poate starni ropote de aplauze si rasete printr-o simpla aparitie (fara sa ofere nimic vulgar, cu vreo conotatie sexuala) doar imbracata in ceasuri. Asta a facut Constantin Tanase pe 27 august 1945, la o reprezentatie pe scena: era imbracat cu un pardesiu si intesat de ceasuri. Dupa ce spectatorii s-au linistit, si-a aratat ceasul mare cu pendula, de sub palton si aratand spre el a replicat: “El tic, eu tac, el tic, eu tac”. Asta fiind o critica la adresa armatei sovietice, o alta dupa cunoscuta, la acea vreme, a versurilor:
“Rău era cu «der, die, das»
Da-i mai rău cu «davai ceas»
De la Nistru pân’ la Don
Davai ceas, davai palton
Davai ceas, davai moșie
Harașo, tovărășie”.

In ziua de 29 august 1945, Constantin Tanase este gasit mort; se pare ca moarte ar fi purtat numele de “Armata rosie”. Se mai vehiculeaza cateva variante ale mortii lui marelui Constantin Tanase, una furnizata de un nepot, cum ca acesta ar fi murit in urma unui tratament cu 20 de aspirine/zi.

Eu va las cateva filmulete cu evolutia sau involutia umorul romanesc. Va las pe voi sa apreciati directia in care a mers acesta, eu unul sunt de parere ca umorul este caracteristic unei natiuni si umorul educa un om.

Si las si cireasa de pe tort, un act de comedie ce l-am savurat pe deplin.

2 thoughts on “Umorul romanesc: evolutie sau involutie?

Leave a Reply

