Valorile poporului roman

Curios cum la intrebarea de ieri “care sunt valorile poporului roman?”, v-ati uitat la blog si unii ati mai dat Like, in semn ca ati vazut postarea. Apreciez totusi curajul Alexandrei, de a da un raspuns. Dar chiar nu aveti de facut nici o remarca, oare chiar nu ati mostenit nici o valoare a poporului in care v-ati nascut?!
Daca voi nu va exprimati nici o opinie, atunci nu ma mira ca tinerii romani sa spuna ca “romanii nu au valori” si sa dea drept exemplu Franta cu a ei “libertate, egalitate, fraternitate” deviza a democratiei franceze, a nazismului german, fascismului italian si a comunismului mondial. Hmmmmm?! Ce de increngaturi politico-ideologice impartasesc aceeasi deviza! Halal democratie!

Daca la intrebarea de ieri nu ati avut curajul sa raspundeti, va intreb acum: de ce stramosii nostrii directi (bunicii, strabunicii, stra-stra-strabunicii s.a.m.d.) nu au plecat in lume, ci au ales sa ramana pe acest pamant si sa lupte? Pentru ce au luptat? Au luptat ca le-a zis lor un rege sau un principe ca trebuie sa iasa la oaste? Oare nu au luptat pentru voi cei de azi?! Nu au luptat ca voi sa puteti vorbi limba dulce romaneasca?! Da, voi care mai faceti cate o remarca gen “ai scris mi-ai legat” si dupa teza voastra de doctorat in limba romana mai trantiti un “what the fuck” de parca ati uitat subit limba romana.

Ma uitam intr-o zi la niste pustani de liceu cum descriau diversele vestimantatii nou aparute intr-un magazin si deodata veni vorba de un articol care avea “ala, cum ii zice?! zipper-ul” intr-o parte. Adica e mai usor de retinut zipper in loc de fermoar?!

Nu mai zic ca multi romani ce in scoala sau in liceu faceau fata cu greu gramaticii si literaturii romane, repetand greselile, acum sunt mari sustinatori ai gramaticii. Daca nu ma insel, prin 2010 sau 2011 DEX-ul a recunoscut, ca fiind corecte, o serie de cuvinte considerate gresite acum cativa ani (cand acesti “sustinatori” se luptau cu gramatica). Prin urmare, DEX-ul nu-i atat de strict, impunator si de Bau-Bau; asa cum in el au fost introduse si recunoscute cuvintele “pula”, “pizda” si “coaie” ca elemente personificatoare (apropiindu-le de pronume), datorita adoptarii unui jargon vestic, haideti sa le scoatem din DEX utilizand cat mai des regionalismele, arhaismele si cuvintele taranesti ale bunicilor, ale parintilor de la tara.
Daca cititi documentele oficiale ale statului roman din secolele trecute veti observa un limbaj cam “imbatranit” pentru aceste vremuri. Haideti sa-l reinviem! Amintiti-va celebrul articol din Codul Penal de pe Vremea lui Constantin Mavrocordat (sper sa nu ma insel) in care era condamnat violul: “barbatului ce este prins cu stromoleagul invartosat prinprejurul partilor fatatoare ale muierii, i se va taia scarbavnicul madular spre vesnica lui
nefolositna”. V-ati cam orientat coltul buzelor spre urechi, dar acesta era limbajul oficial al secolelor XVI – XVIII. Intreb barbatii: cat de tare v-ati mai rusina daca, de fata cu o femeie, ati folosi “stromoleag” in loc “pula” (ca “penis” e termen medical si v-ati da destepti in fata prietenilor, eclipsandu-i, daca-l veti folosi)?!

Asa ca cei care faceti corectii, altora, de pronuntie si scriere e bine sa cunoasteti macar putin evolutia limbii romane de-a cursul timpului, iar daca asta e cam mult, macar al ultimilor 10 ani.

“In Hristos Dumnezeu, binecredinciosul si de Hristos iubitorul si singur stapanitorul, Io Mircea mare voievod si domn…” asa isi incepea marele Mircea Voda cel Batran hrisoavele catre romanii sai sau catre puterile vecine Valahiei. Pentru asta au luptat romanii: pentru credinta in care dacii au dobandit asceza divina. Cati ani am avut islamismul la hotarele noastre?! Cati ani am avut catolicismul prins pe harta tarii, precum o caracatita, dar romanii s-au tinut departe de el?! Chiar daca Papa le-a permis sa-si manifeste credinta ortodoxa, dar sub atenta lui supraveghere, aparand aceeasta biserica hibrid denumita Biserica Greco-Catolica, romanii, tari de fire si in judecata. au ramas tot la credinta parintilor. Si o intrebare: de ce crezul catolic mentioneaza ca Biserica lui Hristos este catolica, iar celelalte credinte, asa-zis, crestine au exclus crezul lui Hristos din practica lor si se considera religiile adevarate ale crestinatatii?! Crezul ortodox, care l-au spus si dacii la crestinare, l-a spus si Mircea Voda cel Batran a avut aceeasi forma si acelasi fond de la Hristos pana in prezent: “Intr-Una, Sfanta, SOBORNICEASCA si Apostoleasca Biserica”, fara sa faca mentiune la numele cultului.

Daca romanii ar fi fost un popor insetat de sange, oare am mai fi ramas noi atat de apti in lupta cu doctrinele politice paguboase?! Priviti politica din prezent, o politica moderna bazata pe ideologii, o politica ce face victime umane la propriu in razboaie fara noima, in spitalele unui sistem mereu reformat, in cercetarea de noi medicamente cu rol calmant, in cercetarea de noi arme cu efecte de distrugere tot mai mari. Acum cateva secole conducatorii romani doreau evitarea unui conflict deschis ce ar fi avut ca urmare mii de victime, de aceea ardeau lanurile si otraveau fantanile: mai bine sa moare cateva zeci, decat mii de oameni din cauza nebuniei unui om. Acum e “sa. moara mii de oameni pentru nebunia unui om”.

Atunci, romanii aceea primitivi, plecau la razboi fiind siguri ca familia le e in siguranta, promitandu-le ca se va intoarce grabnic. Stiau toti pentru ce pleca la oaste, iar baietii, cand cresteau, stiau de ce vor merge si ei la oaste cand le va veni vremea. Iar vremea lor era atunci cand aveau neveste, copii (o droaie) si pamant de lucrat sau cai de potcovit. Toti munceau facand o meserie onorabila atat timp cat stiau ca se inteleg vorbind aceeasi limba, iar turla bisericii era memoria lor de cateva secole. Familia era memoria lor prezenta si viitorul lor. Dupa razboi toti, vii sau morit, intregi sau ciungi, se intorceau la familiile pe care le lasasera in siguranta. Nu se intorceau la alte familii, nu si le incurcau si nici nu aveau mai multe familii.

Acum nu mai gandim asa, gandim modern. Toti vrem cat mai multe hartii care sa ateste cat de buni suntem la facut niste power-point-uri cu promisiuni de viitor ireale. Ca doar asa esti un profesionist: sa stii sa citesti de pe power-point-urile pe care ti le faci singur si mai ai si emotii cand le citesti in fata auditoriului. Oare de ce au unii emotii?! Le e teama ca au gresit un “i-au fabricat”?!

De am fi toti precum Mihaela Balaniuc, am ajunge sfinti, ca cerul are loc pentru toti. Dar nu suntem cu ea. Cine este aceasta anonima Mihaela Balaniuc?! Este o tanara romanca (nu cu doi de R, doar cu unul singur) ce a ales sa dea viata copilului ei, murind la cateva minute dupa nastere, rapusa de cancer. A ales sa duca mai departe o sarcina si sa lase pe planul doi o boala ce i-a adus moartea.

Ma intreb cate femei, in toata lumea, ar fi capabile de o astfel de jertfa?! Sa se jertfeasca pentru o alta viata?!

Si acum va intreb pe toti: cati v-ati da viata pentru limba romaneasca, singura cale prin care urmasii va vor marturisi jertfa voastra, pentru credinta in Adevar si in viata familiei voastre?! Da, toti, dar la vara cand o fi mai cald afara.

Acestea sunt dragi romani marile noastre valori mostenite si aduse pana in prezent cu pretul vietii, al sangelui de roman. Ca vine acum ignatul si veti manca slana cu ceapa sa stiti ca ceapa aceea are o farama din sangele bunicilor vostri care au murit pentru ca voi sa puteti spune: “suntem un neam ce tot cacatul”.

Am devenit atat de orbi incat nu vedem ca aceste valori stau scrise in fata noastra, dar nu le vedem si spunem ca noi, romanii, suntem un neam fara valori. Curios e cum de inca nu le vedem cand regimul comunist nu a reusit sa le rada de pe fata pamantului. Inca va intrebati unde sunt scrise aceste valori?! In marile orase gri pline de chicioasele moluri, mai avem cate o bisericuta modesta, ce nu cheama la “reduceri de pana la X% de bleac fruaidei”. Daca intrati in vreo bisericuta (cu nu s-a topit nimeni cand a intrat si nici nu a inceput sa fumege) pe tavan, in dreptul celei mai inalte turle, veti vedea chipul lui Iisus Hristos si sub El sunt scrise: “Eu sunt Calea (limba), Adevarul (credinta) si Viata (familia).” Acolo sunt scrise toate aceste valori pentru care bunicii nostrii s-au jertfit.

Daca noi, romanii moderni si vesticiti, am vedea, intelege si pune in practica aceste trei valori, am deveni apti de jertfa si am vedea ca notiunea de “libertate” nu-si are scopul in propria viata, pentru ca nu e libertate mai mare aceea in care iti poti vorbi linistit limba cu care sa-L cinstesti pe Tatal si urmasii.

Dar cum traim intr-o societate animalizata de conceptia maimutei, cand ne e rusine ca acestea ar putea fi niste valori.

Rusine noua care urlam dupa ceva ce avem in mana noastra!

27 thoughts on “Valorile poporului roman

  1. Mi-e teamă că trebuie făcută o rectificare: acestea au fost valorile poporului român!
    Trebuie să mă justific? O să încerc. Câți oameni mai cred în valoarea familiei, ca fiind element de bază al existenței noastre ca nație? Căci dacă privesc în jur, văd sute de divorțuri, acolo unde cu 30 sau 40 de ani în urmă vedeam doar 10. Vei spune că eram într-o perioadă când divorțul era îngrădit, amânat, ca să te determine sa nu o mai faci. Dar eu spun că acum 80 de ani nu găseai decât 1unul sau două, dar și acelea în familii “de soi”, nu în cele ale oamenilor de rând, care chiar credeau în familie.
    Vorbești de dragoste de țară, cea care i-a făcut pe moșii și strămoșii noștri să plece la luptă. Unde mai vezi această dragoste, când avem atâția oameni care au plecat să muncească pe alte plaiuri, căci la noi este mai grea munca, mai mic salariul și nu le mai ajunge? Dar pământul nostru rămâne nelucrat, căci bătrânii nu mai pot iar tinerii sunt plecați. Vezi-i și pe cei care strigă în gura mare că nu merităm să mai locuim pe pământul ăsta, că suntem leneși și mai știu eu cum. Aceștia își iubesc neamul și țara?
    Examplele acestea pot continua, dar mă opresc aici.
    Valorile care ne-au adus până aici, au început să dispară, am rămas puțini cei care mai credem în ele. Până și credința în Dumnezeu a început să dispară, pentru că lumea a început să confunde biserica cu cortul închinării, în loc să realizeze că ea este alcătuită din grupul credincioșilor! Au început a asemui pa Dumnexeu cu bietul preot păcătos, în loc să vadă chipul Său adevărat. Îl caută pe Hristos în plăsmuiri, în loc de a-L căuta în interiorul lor, căci acolo își are El sălașul!
    De aceea nu am scris nimic la articolul-întrebare. Pentru că am impresia ca astăzi poporul nostru nu mai are valori decât pe segmente, iar segmentul meu pare a fi minoritar. Iar despre “valorile” segmentului (după opinia mea) majoritar nu vreau să vorbesc eu.
    Iar like pentru ce aș fi dat. Pentru că ne puneai o întrebare? Semnul trecerii mele pe la un articol apare doar daca mi-a plăcut acel articol, iar dacă am ceva de spus, atunci comentez, așa cum am facut acum.

  2. Ai dreptate Mugur, iar acesti oameni pe care i-ai mentionat sunt oameni care nu vad, oameni materializati ce cred doar intr-o viata. Eu am 26 de ani si simt o bucurie enorma cand am in fata butucul de vita care urmeaza sa-l ingrijesc. Sa-l vezi cum e plin si cordite si lastari maturi, iar dupa ce-i lasi numai cele productive, 3 – 4 la numar, ii cureti toata uscaciunea, iti ramane o splendoare de butuc, iara tanar.
    Asa suntem si noi, plini de mizeriile vestului si ale lumii moderne, dar cand vom redescoperii aceste valori vom redeveni tineri, nemuritori. In momentul in care il vom redescoperi pe Dumnezeu cel viu, atunci vom fi iarasi un popor de oameni strasnici.
    Aseara eram usor trist sa vad ca nimeni nu poate macar sa spuna ceva ce caracterizeaza poporul roman. Nu stiu, orice: umorul, toleranta, orice, dar macar ceva. E trist sa observi asta. Si aici e vorba de baza constiintei noastre, de tot ce ne leaga de istoria noastra milenara.

  3. Tradiția se pierde cu încetul, istoria se falsifică de prea multă vreme ca să mai știe tinerii ce este adevărat și ce nu, iar valorile reale și milenare ale noastre se destramă și sunt înlocuite cu conceptele “noii societăți” și ale “noii ordini mondiale”. Suntem învățați că vicii precum homosexuslitatea ar ține de normalitate, că leacuri milenare, precum usturoiul ar fi de fapt nocive, și așa mai departe. Respectul dispare, cultul morților și cultul eroilor dispar și ele. În ce poate tânărul să mai creadă când televiziunile doar astfel de exemple dau?
    Primește, te rog, felicitările mele, pentru că, la vârsta pe care o ai, gândești ca un matur trecut prin multe! Ești de vârsta fiului meu.

  4. Multumesc! La cat mai multi ani amandurora!
    Totusi nu predam armele cam prea devreme pentru a lasa loc noilor si falselor valori?! Daca majoritatea clericilor adopta o alta viziune, asta nu inseamna ca toti au adoptat-o. Daca majoritatea romanilor prefera noul, din comoditate, asta nu inseamna ca toti vor face asta si ca vechiul e pierdut si nu-si mai gaseste locul. Noul ne face sa fim dependenti de societatea aceasta hidoasa si ne creeaza o falsa libertate. Nu ar trebuii ca totusi noi, “nebunii”, sa aratam cu dovezi palpabile ca realitatea e alta, ca noul nu e atat de valoros ca vechiul?!

  5. Ai acces pe la vreo televiziune? Pa la un radio de mare audiență? Te ascultă multă lume? După emisiuni ce preaslăvesc prostul gust și mârlănia, te mai ia cineva în seamăÎmi place optimismul tău! Aș vrea să mă pot molipsi de la tine!
    Știu că mai sunt destui nebuni, așa ca mine și ca tine, dar mă tem ca nu suntem destui și nici destul de puternici, căci, spre exemplu, arma mea nu va fi bâta niciodată. Mă tem că adversarii noștri cer violență pentru a fi înfrânți.

  6. Sa schimbam lumea nu trebuie doar ca sa le spunem cum e bine, ca in prezent lumea vrea dovezi “clare”, “solide”. Important este ca noi sa facem ceea ce spunem si sa aratam lumii ca se poate. Ca ceea ce credem noi exista cu adevarat. Trebuie numai sa le deschidem pofta sa-si puna intrebarea: “carei rostul acestei suferinte?”, asta e important. Ca fiecare are propria suferinta, care nu ii gaseste radacina si ii cauta o explicatie.

  7. Eu fac lucrurile așa cum gândesc și cum simt! Crezi că a mișcat asta pe cineva? În mintea lor își spun: “ia te uită și la prostul ăsta!” și trec mai departe. Puterea exemplului nu mai are valoare astăzi.

  8. Multumesc pentru notificare! am incercat sa gasesc esenta articolului tau de astăzi, dar sincer, cred ca ai amestecat multe idei! E greu să dai o definitie clara unei valori, insa, ajung din ce in ce mai repede la concluzia ca adevarata valoare consta in ceea ce trasmitem prin comportamentul nostru! … “ai imbratisat vreodata un copac”?

  9. Exact asta discutam si cu Mugur. Comportamentul isi are partea lui in ceea ce se numeste “puterea exemplului”. Daca privim totul din punctul de vedere al comportamentului, ne limitam foarte mult; in prezent “comportamentul” are un inteles limitat, ce tine de educatie, de cei sapte ani, de bunele maniere sau cum mai vrei sa le spui. Valorile tin de “puterea exemplului”, o putere ce e mai mult decat comportament, e un stil de viata.
    Am amestecat ideile?! Poate. Dar la acest subiect unde exemplele si explicatiile de rigoare necesita pagini, am facut cat mai succint posibil. Faptul ca Mugur mi-a inteles punctul de vedere imi da increderea ca nu am amestecat nimic. As vrea sa imi arati ideile pe care le-am amestecat.
    Daca am imbratisat un copac?! Te-as intreba: ai privit coroana unui copac plecand de la varful radacinii?! I-ai vazut maretia?! Sau ai incercat vreodata sa altoiesti un pom fructifer si sa vezi miracolul unei “renasteri” cand tu ai provocat o moarte?!

  10. Cateva zeci intre miliarde nu conteaza?! Pai Iisus a construit o Biserica utilizand doar 12 “mesteri”. Acum cati “lucratori” sunt la intretinerea acestei Biserici?!

  11. Dar daca ii ceri putere sa-ti dea si esti sigur ca vrei sa faci asta in numele Lui, o sa-ti dea. Sunt sigur. Niciodata nu-i tarziu. Faptul ca noi inca mai suntem in aceasta stare, se datoreaza faptului ca noi nu-I cerem sa iesim. Nu-I cerem putere.

  12. Eu sunt deja convins.
    Dacă vrei să FACI ceva, caută persoane care nu sunt convinse, încă!
    La mine îți irosești forțele, pentru că eu CRED! Caută-i pe cei ce nu cred încă și încearcă să-i convingi!
    Să ai o zi bună!

  13. Alexandra are dreptate, ai maestecat puțin lucrurile. Faptul că eu am înțeles unde vrei să ajungi se datorează faptului că am ceva experiență cu oameni care nu au darul elocvenței, iar eu a trebuit să înțeleg ce doresc!
    Între gând și faptă, adesea este necesară și puțină experiență, pentru a putea finaliza cu succes un proiect!

  14. Asta inseamna ca roman fiind, identifici valorile si nu poti spune ca nu sunt. Un om ce nu crede in existenta valorilor propriului popor nu le va intelege nici daca ar trebuii sa le vada intr-un ghem de sfoara.

  15. Nu, doar vroiam sa fiu sigur ca nu am incurcat nimic in multitudinea de exemple ce ar mai fi putut expuse. Doar valorile nu le poti sustine de trei cuvinte, dar le poti exemplifica cat mai succint in cateva fraze. Iar “cine are ochi, vede, cine are urechi, aude, iar cine are cap, judeca”.

  16. Sincer, am vrut sa raspund intrebarii tale din articolul precedent. insa n-am inteles exact la ce anume fel de valori vrei sa te referi. Daca tu ai scris un articol atat de lung despre valorile poporului roman. intr-un comentariu nu ar prea fi incaput.
    Oricum, eu m-as fi referit tot la valorile trecute, dar n-am stiut cum sa le leg de prezent. Parerea mea e ca valoarea unui om nu poate sa scada n timp (nici a unui popor intreg), ceea ce a invatat (ma refer la planul spiritual) nu se poate pierde, doar poate fi ascuns, nefolosit, uitat. Acum suntem intr-o perioada de uitare a propriilor valori si cred ca tocmai aceasta e problema noastra, a romanilor. Dar e doar o perioada, ce se va termina curand.

Leave a Reply

