In viata mea am intalnit multi oameni

In viata mea am intalnit foarte multi oameni care s-au oferit sa ma invete sa fiu un om mare, sa fiu candva un cineva. In viata mea am intalnit foarte multi oameni care nu au vrut sa ma invete, dar m-a lasau sa simt si sa pot invata. In viata mea am intalnit multi oameni, dar de la putini am avut a invata sa fiu roman, un pui dac, de la multi am avut a invata sa fiu altcineva decat sunt.

Am inceput cu acest pasaj dorind sa explic celor care il vor citi ca in viata lor, ca si in a mea, vor intalni multi oameni care le vor explica ca trebuie lasata constiinta la o parte daca se vrea o viata indestulata, iar putini vor fi aceia care vor spune ca mai buna e viata cand omul e un pic mai sarac, dar cu cinstea nepatata. Acest curent de gandire pagubos sufleteste este unul intens in randul romanilor de varsta a doua, si devine, putin cate putin, mai slab in randul tinerilor, si aproape dispare in randul batranilor.

Am vrut sa gasesc originea acestei gandiri, sa ma intaresc cu gandul daca ma insel sau daca sa merg pe drumul ales de mine. O prima sursa am gasit-o in credinta mea crestina. Am zis ca nu e aceasta, pentru ca e prea vizibila, e prea evidenta. Multi spun cei bine sa se faca si nu fac. Am cautat mai departe. Am cautat printre oamenii din jurul meu si am gasit oameni care au un temperament cald si duios in orice imprejurare. Am cautat sursa gandirii lor, iar spre mirarea mea, era credinta mea crestina.

Am cautat mai departe in oamenii care mereu erau nemultumiti. Nemultumiti ca intarzie autobuzul cu circa 2 minute, nemultumiti ca medicul s-a dus pana la baie sa se spele pe fata sau sa scoata din el una din multe cesti de cafea, nemultumiti ca ziarul nu le-a fost infasurat in trei si a fost infasurat in patru, nemultumiti ca tinerii de azi nu mai sunt ca tinerii de ieri, nemultumiti nici ca azi e soare si nu e partial noros.  Nemultumitii spun mereu ca nimanui nu merita sa i se ofere ce doreste daca nu ii divinizeaza. Nemultumitii spun ca pana si aghiazma e lungita cu apa de la robinet. Chiar daca isi mai fac o cruce din cand in cand sa creada si ei ca sunt crestini, nemultumitii il mai critica si pe Dumnezeu ca nu le-a dat si lor o casa cu trei etaje, cum le da alora de al tv.

M-au intrigat acesti nemultumiti si am vrut sa vad de unde incepe aceasta nemultumire a lor. Am aflat ca si acesti nemultumiti au fost candva multumiti. Au devenit multumiti dupa ce se nascusera nemultimiti. Culmea e ca nemultumitii si oamenii calzi si duiosi au perioade despre care vorbesc cu placere. Culmea e ca epoca in care nemultumitii au fost multumiti a fost o epoca despre care oamenii calzi si duiosi nu vor sa vorbeasca, o epoca ce le impaienjeneste ochii, o epoca in care au fost cat pe ce sa-si piarda sufletul, o epoca in care au pierdut o parte din suflet, o epoca in care au simtit durerea. O epoca pe care nemultumitii o lauda, o preaslavesc si nu ii gasesc nici un cusur cum ii gasesc lui Dumnezeu.

Am mai intalnit nemultumiti cu instinctul nativ de a face lucrurile bune ca “ii vede Dumnezeu”. Acesti nemultumiti mi-au parut foarte curiosi, deoarece in gandire doreau sa fie divinizati, dar in fapte se multumeau si cu simplul “multumesc”. Am realizat ca nemultumirea lor cauta sa se disipe in zilele de maine.

Stand stramb si incercand sa judec ca un mos batran, am realizat ca nemultumitii sunt ca o tumora beligna, ca o tumora ce se grupeaza si se izoleaza, o tumoara care singura se vindeca, o tumoara care moare fara sa dauneze organismului gazda. Am realizat ca nemultumitii au mai fost, dar ca oamenii calzi si duiosi au fost mereu, au fost mereu o putere. Am realizat ca acesti oameni calzi si duiosi sunt oameni foarte frumosi, sunt romani, sunt pui de daci. Am realizat ca eu sunt roman, un roman care nu trebuie sa lupte pentru aceasta gandire crestineasca, pentru ca ea se mosteneste, iar eu ca roman trebuie numai sa-mi intaresc aceasta gandire.

Am realizat ca fiind roman gandesc, gandirea ma face liber, iar libertatea mea e una crestineasca, prin urmare sunt responsabil sa duc mai departe valorile romanesti mostenite dincolo de limitele acestei lumi. Sunt responsabil sa le arat oamenilor ca romanul nu e cum il vad ei, ci romanul e cum este El. Romanul nu cauta sa cucereasca pamantul, romanul cauta sa capete intelepciunea. Romanul nu cauta comorile pamantului, pentru ca el are sufletul pamantului. “Roman” inseamna sa spui intr-un cuvant “dac” si “crestin”.

Roman inseamna sa fii una cu cerul si pamantul, sa fii una cu tot ce vezi si nu vezi.

Am realizat ca sunt mandru ca m-am nascut ROMAN.

4 thoughts on “In viata mea am intalnit multi oameni

  1. Ma bucur sa gasesc in cuvintele dumneavoastra omul care pune valorile morale si responsabilitatea actelor sale la loc de virtute. Va transmit gandurile mele de pretuire! Multumesc pentru popasul facut in clasa mea virtuala si va doresc numai bine!

Leave a Reply

